Menurut
Trelease (2006), beliau menyatakan bahawa tidak kesemua buku ataupun artikel
yang ada sesuai untuk digunakan sebagai bahan untuk dibaca oleh kanak-kanak.
Ini bermakna bahan yang digunakan untuk membaca hendaklah mengikut kesesuaian
dengan minat, peringkat, emosi perkembangan dan social kanak-kanak yang hendak
diajar tersebut (Fisher et.al, 2004). Koralek (2005) turut bersetuju dan
menyatakan bahawa guru perlu mempelbagaikan pelbagai jenis bahan pembacaan yang
terdiri daripada pelbagai genre seperti jenaka, maklumat dan isu serta fakta
yang menarik. Selain itu Koralek (2004)
juga turut menyarankan agar guru menggunakan bahan yang menggalakkan
kanak-kanak menggunakan pengetahuan sedia ada bagi memahami idea baru seperti
buku yang menggunakan perkataan yang berulang dan ayat yang mempunyai ritma dan
rentak.
Selain itu teknik
ini mempunyai tempoh masa tertentu iaitu setelah menggunakan kaedah membaca
gema ini selama empat jam dan tiada menampakkan hasil maka guru hendaklah
menamatkannya dan mencari kaedah lain bagi membantu pelajar membaca.
No comments:
Post a Comment