Mengapa Bahan Bantu Mengajar Diperlukan ?

Dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahan bantu mengajar (BBM) memainkan peranan penting dalam mewujudkan pelajar yang kreatif dan juga inovatif. Bahan bantu mengajar merupakan satu bahan yang membantu merangsang dunia pelajar dan juga guru untuk membantunnya dalam menyampaikan pengajaran di dalam kelas. Bahan bantu mengajar ini terdiri daripada beberapa kategori iaitu media elektronik dan juga bukan elektronik. Menurut Atan Long (1981) menyatakan bahawa bahan bantu mengajar terdiri kepada tiga kumpulan iaitu alat pendengaran, alat pandangan dan juga alat pandang-dengar. Penggunaan bahan bantu mengajar ini telah memberi sumbangan yang amat besar sekali dalam mempertingkatkan mutu pembelajaran dan juga pengajaran di dalam kalangan pelajar dan juga guru.
Antara kepentingan bahan bantu mengajar dalam kemahiran membaca adalah untuk meningkatkan minat murid dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Bahan bantu mengajar yang dilaksanakan oleh guru di dalam kelas akan merangsang pelajar untuk meningkatkan minat mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Hal ini demikian kerana, bahan bantu mengajar yang dilaksanakan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran memberi pelajar untuk menyaksikan secara sendiri cara yang digunakan oleh guru semasa menyampaikan sesi pengajaran di kelas. Sebagai contoh, guru menggunakan bahan bantu mengajar yang bersesuaian dengan pelajar. Melalui cara tersebut, pengajaran guru akan lebih mudah dan cekap dengan pengggunaan bahan bantu mengajar ini. Selain itu, bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru juga perlulah bersesuaian dengan dengan tajuk pelajaran yang ingin disampaikan oleh mereka. Dengan cara tersebut, kita dapat menarik minat pelajar dalam proses sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah kerana pengalaman mengajarnya yang lama itu digunakan sepenuhnya.
Seterusnya,dapat mewujudkan kemahiran komunikasi dua hala antara guru dan juga pelajar. Bahan bantu mengajar yang dibuat oleh guru semasa sesi pengajaran dan pembelajaran akan memudahkan guru dan juga pelajar untuk berinteraksi dan berkongsi pendapat antara satu sama lain. hal ini berlaku kerana, bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru akan memberi  peluang kepada pelajar untuk mengemukakan pendapat mereka dan menjurus kepada komunikasi dua hala melalui proses pertanyaan soalan.
Disamping itu, bahan bantu mengajar ini juga diperlukan kerana ia dapat memberi pengalaman yang sebenar dan menjadikan pengajaran lebih menarik. Dalam memberi pendedahan membaca kepada pelajar guru memperbanyakkan kegiatan atau aktiviti-aktiviti pelajar di dalam kelas dengan mempelbagaikan bahan bantu mengajar dan bukan hanya memfokuskan kepada satu bahan bantu mengajar sahaja. Sebagai contohnya, guru menggunakan bahan media elektronik dan juga bukan elektronik seperti kad huruf, kad suku kata dan sebagainya semasa menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini demikian kerana, ia untuk mengukur keupayaan pelajar sama ada mereka ‘celik huruf’ atau ‘buta huruf’. Melalui bahan bantu tersebut,guru dapat mengenalpasti keupayaan setiap pelajar disamping memastikan pelajar-pelajar tersebut bersedia untuk meneruskan pembelajaran atau tidak. Selain itu, ia juga memberi pengalaman baharu kepada pelajar dan menjadikan pengajaran yang disampaikan oleh guru menjadi menarik sehingga pelajar berasa seronok dengan cara yang disembahkan oleh guru mereka.

Tambahan pula, bahan bantu mengajar juga diperlukan kerana ia boleh membantu pemahaman dan perkembangan perbendaharaan kata pelajar. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahan bantu mengajar seperti media elektronik, dan juga media bukan elektronik boleh digunakan ketika menyampaikan pengajaran di dalam kelas. Dengan adanya, bahan bantu mengajar, kita dapat membantu pelajar untuk mereka memahami dan mengekalkan konsep atau fakta dalam ingatan mereka. Selain itu, penggunaan bahan bantu mengajar sebenarnya turut memberi peluang kepada pelajar untuk memperoleh pengetahuan melalui penggunaan pelbagai deria, iaitu deria penglihatan, deria sentuh, dan juga deria pendengaran. Dengan cara sebut, kita bukan sahaja dapat meningkatkan proses memahami apa yang dimaksudkan oleh penulis menerusi bahan yang dihasilkan dalam bentuk paparan bertulis malah meningkatkan juga perbendaharaan kata pelajar melalui pembacaan.

No comments:

Post a Comment